
Teksti: Lissu Kirves, kuvat: Lenno Linjama.
30-vuotias Lenno Linjama on elektronisen musiikin tekijä, tuottaja ja DJ. Lennon ura alkoi jo teini-ikäisenä ja kaksikymppisenä Linjama oli jo kansainvälisesti tunnettu tekijä muun muassa Kelly Clarksonin, Tove Lon, ZAYN ja Seinabo Seyn kappaleihin tehtyjen remixien myötä. Nykyään Lenno keskittyy enemmän musiikin tekijyyteen ja tuottamiseen muille artisteille. Tämän vuoden kirjoitusmenestyksiä on ollut muun muassa artistien BLOND:ISH ja Stevie Appleton biisi Never Walk Alone, striimausmäärältään tällä hetkellä yli 90 miljoonaa Spotifyssa. Lennon instagram-tilillä vilisee työkaluja vintage-kosketinsoittimista vanhoihin kasetti-walkmaneihin ja tekemisestä välittyy vilpitön into rakastamaansa musiikkiaan kohtaan.
Hei Lenno, miten menee?
”Mitäs tässä, olen ollut Soulissa kohta viikon. Tosi kivaa olla täällä, oon varmaan tehnyt aiemmin jonkun 20 biisiä täkäläisille artisteille, vaan olen nyt täällä ekaa kertaa. Siistiä tulla toiselle mantereelle ja nähdä, että mun musiikki on tullut tänne asti, ja tosi kivaa että saa nähdä niitä tyyppejä keiden kanssa on tehty etänä. Musan teossa kaikista kivointa on kuitenkin olla ihmisten kanssa samassa huoneessa. Kun on tehnyt jo tyyppien kanssa, niin ei tarvitse verkostoitua nollasta.”
Hait tukea kansainvälistymiseen ja matkoihin vuoden 2025 aikana. Kertoisitko siitä lisää.
”Mä koen, että itse täytyy olla aktiivinen, kun pyrkii kansainvälistymiseen. Ne tilaisuudet tulevat paljon sellaisten kontaktien kautta, että on laittanut itseään ja omia juttuja ihmisten eteen ja sitten sitä kautta pääsee tekemään erilaisten tyyppien kanssa. Esimerkiksi tuottaja-duo LDN Noise oli fiilistellyt mun omaa musaa ja myöhemmin laittoi viestiä suoraan, että onko ideoita biiseihin ja he käyttivät niitä sitten sessioissa. Näin syntyi ensimmäiset K-pop -cutit itselleni ja tuo maailma alkoi aueta. Sitten se työ muuttuu proaktiivisuudeksi, kun niistä tulee jotain ja yhteistyö alkaa kehittyä.
Pitää itse myös jatkuvasti pistää itseään saataville, uskaltaa itse myös kysyä ja ehdottaa ja tehdä lisäehdotuksia.
Voi tulla sellainen olo, etten mä kehtaa laittaa viestiä noille, mut pitää muistaa, että kaikki etsii koko ajan uusia kumppaneita ja haluaa tehdä uusien tyyppien kanssa, että voisi ajatella sen niin, että siinä tekee palveluksen oikeastaan, kun ottaa yhteyttä.
Mä oon työstänyt tätä matkaa kesän lopusta alkaen, sopinut sessioita ja tarjonnut että mä oon tulossa ja voitaisiin tehdä yhdessä. Matkoille mennään valmistautuneena ja sitä kannattaa tehdä hyvissä ajoin, niin että kalenteri on ainakin melkein täynnä. Apuraha on iso juttu, koska se mahdollistaa sen, että voi lyödä asioita lukkoon eikä tarvitse odottaa muita työtarjouksia. Sillä resurssilla on iso merkitys, että pystyy olemaan suunnitelmallinen.”
Teoston kulttuurisäätiön logo on kokotauko ja käytämme sitä kuvaamaan työrauhaa, jota haluamme musiikin tekijöille tarjota. Mitä kokotauko merkitsee sinulle?
”Tietysti se on kaikista paras soundi, hiljaisuus on aika harvinaista ja luksustakin nykyään. Mut kun puhutaan työrauhasta, niin mun mielestä ei ole yksittäistä hetkeä, joka tekee muutoksen, vaan se on osa sellaista isompaa kaarta. Että, ei ole yhtä hetkeä, joka jotenkin muuttaa kaiken, vaan ne syklit on pitkiä. Mä tein mun ekan kustannussopimuksen Ruotsiin yhdeksän vuotta sitten, biisit saattaa ruveta tuottamaan monen vuoden päästä, ne kontaktit mitä oon tehnyt 10 vuotta sitten, voikin olla merkittäviä yhtäkkiä nyt, liksat tulee viiveellä joskus ja asiat saattaa kuroutua ihan milloin sattuu – ja silloin apuraha on tosi tärkeä. Rahoitus antaa enempi sitä just suunnitelmallisuutta, mahdollisuutta lyödä asioita lukkoon ja se helpottaa omien päätösten tekemistä.
Ulkomailla oleminen on sairaan kallista ja se investointi tulee vuosien viiveellä takaisin. Ne isoimmat onnistumiset itsellä on olleet niitä, joihin ei ole kutsuttu mukaan, vaan ne on onnistuneet sillä, että oon ollut jo valmiiksi paikalla. Niillä tuilla on tuossa mielessä tosi iso merkitys. Sitä voi yhtäkkiä olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja että se on mahdollista, on tärkeää.
On tärkeää tukea sitä tekemistä niissä oikeassa hetkissä ja kuunnella niitä tekijöitä ja niiden tarpeita – tekijät tietää milloin ne sitä tarvii ja mihin – ja sit pitää uskaltaa laittaa niitä resursseja siihen.”
Kehotamme hakijoita pohtimaan hakemuksessa mikä on se seuraava taso, mille haluaisivat musiikin tekijöinä nousta. Mihin sinä pyrit tällä hetkellä ammatillisesti?
”Mä oon aina ollut aika vastaan ulkoisia tavoitteita, eikä sellaiset keksityt, teennäisiltä tuntuvat tavoitteet toimi mulle. Kun vaikka unelmastriimimäärä on saavutettu, se ei välttämättä tunnu miltään. Ja mä näen sen ennemmin sellaisena kaarena, enkä portaana, jolle jotenkin noustaisiin jotakin taikanappia painamalla. Ala on yllättänyt mut monta kertaa, että asiat jotka menee hyvin ei ollut usein se mitä itse odotti, yritän olla avoin sille, että onnistumiset tulee sieltä mistä ei itse odottanut.
Mun mielestä on kiva tehdä musiikkia, joka löytää yhteyden mahdollisimman moneen ihmiseen. Kun menee vaikka 2 miljardia striimiä rikki, niin toki se tuntuu hyvältä, koska silloin sitä mun musiikkia kuullaan mahdollisimman moneen paikkaan. Tekohetkessä ne striimimäärät ei ehkä ole tärkeitä, mutta olisi tylsää, jos ei olisi yleisöä tai sosiaalista elementtiä. Mä haluan tehdä hyvällä maulla musiikkia isolle yleisölle.
Kansainvälisissä projekteissa isot biisit jää tuottamaan eri tavalla, verrattuna esimerkiksi kotimaassa, jossa on se tietty katto vastassa. Mä haluan keskittää sen mun ajan siihen.
Ja sit mä haluan tuottajana luoda ympäristön, missä kaikilla on mukavaa, jossa voidaan luoda yhdessä musiikkia ja se tavoittaa suuren yleisön. Ja sit se on tärkeää, että itse ja perhe pysyy terveenä ja järjissään.”
Mikä on juuri nyt työssäsi erityisen kiinnostavaa, jännää tai haastavaa?
Mä nautin eniten siitä, kun saa tehdä musiikkia positiivisen paineen alla. Että, astuu huoneeseen, jossa kaikki on tosi hyviä ja tulee tehdä oma työnsä tosi hyvin – ja sitten kun huomaa että muut on innoissaan siitä mun tekemisestä, se on kyl siistiä. On kanssa tosi antoisaa, kun projektit omien kavereiden tai pitkäaikaisten kumppaneiden kanssa onnistuu, vaikka uusia aina etsitäänkin, se on erityisen mukavaa.
Lennon uraa voit seurata instagramissa @helloimlenno
Biiseihin, joissa Lenno ollut mukana voi tutustua Lennon Spotify-listalta.