Lenno Linjama, stipendiat 2024, vill göra musik med god smak för en stor publik

Lenno Linjamas självporträtt
Lenno Linjamas självporträtt
Lenno ansökte om stöd i Teostos kulturstiftelses pilotutlysning 2024 och beviljades ett stipendium för resor för export av verk i USA, Storbritannien, Sydkorea och på andra håll under 2025. Vi ringer upp Lenno i början av oktober och han svarar på våra frågor från ett regnigt Sydkorea.

Text: Lissu Kirves, bilder: Lenno Linjama 

30-årige Lenno Linjama är kompositör, producent och dj inom elektronisk musik. Lennos karriär började som tonåring och i 20-årsåldern var han redan internationellt känd för sina remixer till låtar av bland annat Kelly Clarkson, Tove Lo, ZAYN och Seinabo Sey. I dag fokuserar Lenno mer på att skriva och producera musik för andra artister. Bland årets framgångar som låtskrivare finns låten Never Walk Alone av BLOND:ISH och Stevie Appleton, som för närvarande har streamats över 90 miljoner gånger på Spotify. Lennos Instagramkonto kryllar av verktyg, från vintagekeyboards till gamla freestylebandspelare, och han förmedlar en uppriktig entusiasm för den musik han älskar.

Hej Lenno, hur är läget?

”Bara bra, jag har varit i Seoul i snart en vecka nu. Jättekul att vara här. Jag har säkert gjort ett 20-tal låtar till sydkoreanska artister, men det här är min första gång här. Det är häftigt att komma till en annan kontinent och se att min musik har kommit hela vägen hit, och det är jättekul att träffa folk jag jobbat med på distans. Men det bästa med att göra musik är ju att vara i samma rum. När man redan har jobbat med dem behöver man inte nätverka från scratch.”

Du ansökte om stöd för internationalisering och resor under 2025. Berätta mer om det.

”Jag upplever att man själv måste vara aktiv när man strävar efter internationalisering. Tillfällena kommer ofta genom kontakter som man har knutit genom att visa upp sig och sitt arbete, och sen får man jobba med olika människor. Till exempel producentduon LDN Noise hade diggat min musik och textade senare till mig och undrade om jag hade några låtidéer, och sen använde de dem i sessioner. Så föddes mina första K-pop-cuts och den världen började öppna sig. Sen blir arbetet proaktivt när nåt kommer ut av det och samarbetet börjar utvecklas.

Man måste också själv ständigt göra sig tillgänglig, våga ställa frågor och föreslå och komma med tilläggsförslag.

Det kan kännas som att man inte vågar skicka ett meddelande till de där, men man måste komma ihåg att alla letar efter nya partners hela tiden och vill jobba med nytt folk, så man kan tänka att man egentligen gör en tjänst när man tar kontakt.

Jag har planerat den här resan sen slutet av sommaren, kommit överens om sessioner och sagt att jag kan komma och att vi skulle kunna jobba tillsammans. Resorna är förberedda och det lönar sig att göra det i god tid, så att kalendern är åtminstone nästan fullbokad. Stipendiet är en stor grej eftersom det gör det möjligt att bestämma saker och inte behöva vänta på andra jobberbjudanden. Den resursen har stor betydelse för att man ska kunna vara planmässig.

Teostos kulturstiftelses logotyp är en helpaus och vi använder den för att illustrera den arbetsro som vi vill erbjuda kreativa musikskapare. Vad betyder en helpaus för dig?

”Naturligtvis är den det bästa soundet av alla, tystnad är ganska sällsynt och en lyx nuförtiden. Men när man talar om arbetsro, så tycker jag inte att det finns ett enskilt ögonblick som gör skillnad, utan det är en del av ett slags större båge. Det finns inte ett enskilt ögonblick som på nåt sätt förändrar allt, utan de här cyklerna är långa. Jag skrev mitt första förlagsavtal i Sverige för nio år sen, men låtarna kan börja ge avkastning flera år senare och de kontakter jag knöt för tio år sen kan plötsligt vara betydelsefulla. Stålarna kan ibland komma med en fördröjning och saker och ting kan gå i stöpet när som helst – och då är ett stipendium väldigt viktigt. Finansieringen ger just en större planmässighet, en möjlighet att bestämma saker och den gör det lättare att fatta egna beslut.

Att vara utomlands är sjukt dyrt och den investeringen kommer tillbaka med flera års fördröjning. Mina största framgångar har varit såna som jag inte bjudits in till, utan de har lyckats i och med att jag redan varit på plats. I det avseendet har stöden en stor betydelse. Man kan plötsligt befinna sig på rätt plats vid rätt tidpunkt, och att det är möjligt är viktigt.

Det är viktigt att stödja skapandet vid rätt tillfällen och att lyssna på skaparna och deras behov – de vet när de behöver stöd och till vad – och sen måste man våga lägga resurser på det.”

Vi uppmuntrar sökande att i sin ansökan fundera över vad nästa nivå är som de vill nå som musikskapare. Vad är ditt professionella mål just nu?

”Jag har alltid varit ganska mycket emot externa mål, och den typen av påhittade, till synes krystade mål fungerar inte för mig. Till exempel om jag uppnår det antal streams jag drömt om, behöver det inte kännas som nånting. Jag ser det mer som en båge, inte en trappa som man kan klättra upp på genom att trycka på nån sorts magisk knapp. Branschen har överraskat mig många gånger genom att det som gått bra ofta inte varit det jag förväntat mig, så jag försöker vara öppen för att framgång kan komma från oväntat håll.

Jag tycker det är kul att göra musik som når ut till så många som möjligt. När man passerar till exempel två miljarder streams känns det självklart bra, för det betyder att min musik spelas på så många ställen som möjligt. När man gör musik är kanske antalet streams inte så viktigt, men det skulle vara tråkigt om det inte fanns nån publik eller nåt socialt element. Jag vill göra musik med god smak för en stor publik.
I internationella projekt fortsätter stora låtar att ge avkastning på ett annat sätt än till exempel i Finland, där det finns ett visst tak. Jag vill fokusera min tid på det.

Och som producent vill jag skapa en miljö där alla har det trevligt, där man kan skapa musik tillsammans och nå en stor publik. Och sen är det viktigt att jag och min familj håller oss friska och mår bra.”

Vad är särskilt intressant, spännande eller utmanande i ditt arbete just nu?

Jag njuter mest av att få göra musik under positiv press. Det att kliva in i ett rum där alla är jätteduktiga och jag måste göra mitt jobb riktigt bra – och sen när jag märker att andra gillar det jag gör, det är häftigt. Det är också väldigt givande när projekt med mina kompisar eller långvariga partners lyckas, även om man alltid letar efter nya. Det är extra trevligt.

Du kan följa Lennos karriär på Instagram: @helloimlenno
Låtarna Lenno medverkat i hittar du här.